새문안교회
Saemoonan Church, a public space for the neighborhood
이은석 + 서인 | Eunseok Lee + Seoinn
.
.
구약시대 지성소의 휘장이 저러했을까, 기다랗게 휘어져 내린 곡선이 하늘을 향해 다시 한 번 우아하게 치솟는다. 경외심을 담아 하늘을 향해 두 팔을 펼친 형상 같기도 하고, 성경에 기록된 ‘독수리 날개 치듯 올라가는 새 힘’을 얻은 형상 같기도 하다. 권위감은 사라지되 누구도 넘볼 수 없는 창조주의 위용이 전달된다.
건물 정면 스카이라인의 리듬은 건물 안마당으로 연결되어 평면상에도 동일한 움직임으로 나타난다. 움푹하게 안으로 휘어진 채 곡면으로 둘러싸인 마당의 입체감이 아늑한 요새 같다. 아치형 현관이 그런 마당의 형태와 이미지를 더욱 강조한다. 가로를 지나다니는 불특정다수의 발길들을 부드럽게 흡입하며 보듬겠다는 안식처로서의 신뢰를 보여주는 듯하다.
Saemoonan Church, the first Korean Protestant church, celebrated its 132nd anniversary and built a new church in Gwanghwamun Sinmunno. It is in the shape of a mother’s arms as if her arms were extended toward the sky. At the time of the design competition in 2010, the Korean Christian community made functionalism a top priority for church buildings, and many large churches also showed their presence on a large scale. However, the Saemoonan Church is based on four distinct church building themes: Historicity as the mother church of the Korean Protestant Church, the symbolism of the door opened to heaven spatiality to express Christ as light and a water space conveying the meaning of baptism and harmony. So, We revised the theme with God’s love and the neighbors’ love and put them into the design. God’s love was mainly described with the use and symbolism of space, and the aspect of neighbors’ love was expressed publicly through the facade and layout effects of the building that are revealed downtown.
.
.
.
.
.
.
.
실제로 건물은 정면 쪽에서 1층 로비를 관통하여 세종문화회관 방향으로 물리적인 소통을 꾀하고 있다. 그저 건물이 아니라는 의미일 것이다. 이 시대의 교회가 사회와 세상을 향해 가져야 할 마음과 태도를 담은 것이다. 아프고 지친 영혼들을 온화하고 넉넉한 마음으로 품으며 안위하는 태도, 소통하는 자세, 건물은 그 신념과 사랑을 몸소 보여주고 있다. 권위감을 배제한 태도는 예배실에서도 읽혀진다. 엄숙한 분위기를 조성하게 되는 통상의 긴 회랑 형식을 고집하지 않고 있다. 예배실 평면을 부채꼴로 조성하여 서로를 쉽게 바라볼 수 있도록 함으로써 믿음으로 하나 된 소속감을 더욱 강조하는 공간을 제안한다.
.
.
.
.
.
.
By not following the construction of a spire and Gothic building, which has dominated the archetype of Christian churches for two thousand years, it is considered a major contribution to modern church Architecture. Thus, the conventional spire in the Saemoonan Church was replaced by the soft curved effect open to the sky, and the excessive decorations were converted into simple and abstract expressions. rather than focusing on revealing the authority of the church. the soft curve on the facade metaphorically expresses God’s love and mercy.
In addition, rather than creating a solemn atmosphere in the form of a traditional long corridor, a fan-shaped chapel plane suggests a new era of worship that encourages the dynamic participation of believers.
.
.
.
.
건물 전체적으로 곡선의 벽과 직선의 유리 공간이 물성과 형태면에서 대조를 이룬다. 다른 모습을 하고도 조화와 화목을 꾀하는 것이 사랑이요 믿음임을 전하려는 게 아닐까 싶다. 8층부터는 다음 세대들을 보호하고 성장시켜갈 교육동이 자리하는 곳으로 10층에 위치하는 옥상정원과 연계되어 밝은 환경을 제공한다. 교육관의 최상층과 십자가 탑의 고공 공간에서는 수려한 서울의 전경을 한껏 누릴 수 있다. 시민 모두에게 열려 있다고 하니 가히 기념비적인 공간으로 활용될 수 있을 것이다.
교회는 서울 고도의 도심 한가운데 위치한다. 수많은 빌딩들이 숲을 이루는 가운데 세워졌지만 여느 건물들처럼 최대 용적을 지향하며 상업적 가치로 접근하지 않는다. 과감히 열고 넉넉하게 비워냄으로써 값없이 펼치는 공간작업에 충실하고 있다. 야박하고 냉정한 도심의 분위기에 아랑곳하지 않고 기꺼이 넉넉한 안식을 베풀고 있는 것이다. 그 정신 그대로 세상 가운데 빛을 발하고 소금의 역할을 해내는 공공의 안식처가 되어 주리라 기대한다.
.
.
.
.
The public architectural intentions of neighboring love are well manifested throughout the Saemoonan Church architecture, and they are architectural tasks to be contemplated by the churches of the 21st century. In other words, rather than mass producing church architecture in a symbolic and visualized one-dimensional form as a means of enlightenment for missions, a sense of public and spatial programs that support the lives of and rest for the people must exist within the church. The facade with a concave surface, a church building typology you can’t find anywhere else in the world, and the courtyard of Saemoonan-ro, built by the arched gate, are intended to be a practical resting place for citizens by opening the church to the neighbors rather than seeking a holy place of worship with monastic closure. In addition, the section that continuously communicates through the lobby to the Sejong Center for the Performing Arts also shows the openness of the church.
Moreover, a small chapel that reflects part of the history of the church through the use of the old bricks of the church will also be used as an open cultural space. In the office building forest in Seoul, the Saemoonan Church gives ample rest to the bustling city through free space by opening and emptying, rather than reacting to the commercial philosophy of scale-like the surrounding largest buildings with maximum volume. This is why modern churches publicly express their neighbors’ love to the city.
The transparent glass box, intended to disappear into the sky beyond the curved wall, not only achieves a morphological harmony with the soft curved wall, but also protects future generations from the busy streets and creates a bright education building with a roof garden. They are architectural strategies. In addition, the top level of the education building and the high altitude of the cross tower can be a memorial space open to all citizens, as many churches around the world open the dome on the top floor to their neighbors.
.
.
작품명: 새문안교회 / 위치: 서울시 종로구 신문로1가 42번지 외 22필지 / 설계: 이은석 + Seoinn / 용도: 종교시설 / 대지면적: 4,219.20㎡ / 건축면적: 2,452.90㎡ / 연면적: 31,909.57㎡ / 규모: 지하 6층, 지상 13층 / 건폐율: 58.14% / 용적률: 379.91% / 구조: 철골철근콘크리트조 / 외부마감: 사비석 잔다듬 / 준공: 2019년 / 사진: 임준영, 윤준환