테티스
Tetheys’ facade attemps to turn Chungdamdong commercial alley into arcade
청담동의 거리 풍경은 한 단어로 표현하자면 ‘혼란’이다. 대로변에 자리한 건물들은 어떻게든 존재감을 드러내어 한명이라도 더 많은 이들의 눈길과 발길을 붙잡기 위해 안간힘을 쓴다. 그래서인지 건물 하나하나는 세련됨으로 무장하고 있지만, 그 건물들이 모여서 이뤄내는 풍경은 놀라우리만치 혼란스럽다.
그렇다면 골목길은 다를까. 골목길에 면한 건물들은 그 높이나 규모가 대체로 비슷하므로 나름의 질서를 갖춘듯 보일지도 모른다. 하지만 실상을 들여다보면 문제는 더 심각하다. 도시를 풍성하게 만드는 건축적 다양성은 애초에 고민조차 되지 않았고, 오로지 대로변의 흐름을 골목까지 끌어 오는데만 혈안이 되어있다. 안타까운 것은 좁고 경사진 골목에서 대로변과 같은 전략이 유효할 리 없다는 것이다. 골목 가로가 처해있는 이러한 문제들을 해결할 수 있는 대안은 무엇일까?
Chungdam-dong is a place where slickers gather to enjoy the night like a tree which takes dark as nutrients. Also buildings in this place kindly repeats swallowing and spitting out every creature like an invertebrates with thousands of tentacles. They are equipped with polished clothes and senses as multiplets of global family. A site is a back alley close to Chungdam-dong street with elevated commercial taste. Shops with are not sited by main road are trying hard not to lose their dignity and loftiness.
골목길과 아케이드
주어진 대지는 청담동의 뒷골목에 자리한다. 이 길의 특징이라면 차와 사람이 쉽게 만나고, 길과 건물의 경계는 자연스레 무너져 있으며, 지층에 위치한 상점에는 쇼윈도와 발코니가 설치되어 골목에 들어선 이들과 즉각적인 소통이 가능하다는 점이다. 모두 대규모 상업 아케이드가 지닌 특성들이다. 만약 독립적으로 존재하는 이 특징들을 하나의 체계로 엮을 수 있다면, 그리하여 골목길을 아케이드 화 할 수 있다면? 이 길뿐만이 아니라 청담동 일대의 골목은 수많은 자율적 프로그램을 가진 아케이드, 완전히 새로운 유형의 아케이드를 갖게 될 것이다.
아케이드의 파사드
아케이드에서 파사드의 조작은 상업적 설득을 위한 가장 직접적인 방법이다. 그러나 현재 골목길에서 파사드는 주차공간보다도 더 관심을 받지 못하고 있다. 실익과 크게 관계가 없다는 이유에서다. 이러한 경제 논리에 의해 파사드의 비중이 줄어들자, 거리의 표정은 더욱 경직되어 졌고, 지상과 공중을 막론하고 이웃 건물과의 자리다툼은 날로 심화되었다.
테티스의 파사드는 이웃 건물과 상충하는 역설적 언어를 지닌다. 아케이드 화의 가능성을 내포한 새로운 컨텍스트의 제안이다. 이 역설적 구조는 변화를 위한 자극의 실마리, 아케이드를 위한 건물 파사드의 포석 역할을 할 것이다.
Chungdam-dong alley
The image of Chungdam-dong main road and an alley is ‘confusion’. In this view an order is not clear.
Their use and scale are intensely mixed and excessive visual images try to trap driver and walker’s sight. Chungdam-dong has newly developed spaces which can come up from giving up original shape and prefer mixed media.
Alley and arcade space
Most of Chungdam-dong alleys are narrow and inclined. Also buildings in same alley have similar height and weight. This is the fate. Therefore in this street variety of buildings seems to be abandon. Maybe their only interest is keeping mood of main street there. But it is impossible to carry out in such narrow alley. So is there any method to solve this problem?
This alley, walkers and cars are easily meet and boundary between the street and buildings is naturally disappeared. Floors above the ground already have balcony and show-window opened to the street. It reminds commercial arcade of large scale of commercial power if they associate union organization. Finally it is problem of change. If we make alley full of arcade it is not just revival of an alley, also alley in Chungdam-dong is having new program of arcade. If we add variety of program and arcade condition in existing commercial power we can have commercial product differentiated from main road. Alleys in Chungdam-dong will be arcade place with many natural program.
테티스의 파사드
테티스의 파사드는 두 개의 이질적 매스가 서로 격렬하게 관입해 있는 형태다. 2층에 위치한 주둥이처럼 보이는 공간은 마치 목젖이 보일 것 같은 깊이감으로 디자인되었다. 건물 외벽에 달라붙은 크고 작은 큐브들은 내부 공간과 연계하여 빛을 조절하는 역할을 한다. 낮에는 빛을 삼키고 밤에는 빛을 토해내는 기능을 갖춘 것이다. 뿐만 아니라 이 큐브들은 지루한 외벽에 기생하면서 다양한 깊이의 그림자를 만들어내거나 거친 표면에 생기를 불어넣는 조명 기구로서도 작동한다.
가로로 면한 부분은 2층 일부를 제외하고 두꺼운 피부로 감싸여져 있다. 거리와 각 층의 접촉 가능성은 전면 차단되었다. 굳고 단단한 벽은 거리를 향해 목젖까지 보일 정도의 깊이감을 유지한 큐브와 대조를 이루며 더욱 극적인 장면을 연출한다. 상부를 곡면으로 처리한 이유도 붙어있는 큐브들을 더욱 다이나믹하게 연출하기 위함이다.
Facade of Arcade space
In arcade space, architecture’s spacial gesture and facade invention based on it is the most direct way of commercial persuade. Of course it is not as a market where smell and sound exist but in this place however those kind of allure can not attract people. The fact is, facade was not a center of attention because recent alley’s facade’s usage does not relate to equal road usage, parking advantage etc. yet it went out of the range of profit.
That made the look of street even more frozen and led to severe position fight between neighbors. So facade of Tethys has paradoxial language in conflict with neighboring buildings. It is new context suggestion including probability of arcade. We have to see what kind of change this paradoxial structure will bring, but the truth is that it can provide a first step of stimulation. It is base of facade for arcade.
Facade of Tetheys
Generalizing the work depending on sense, sensitivity and image helps you to communicate with others. But it may result in explaining some images differently or forcing sensitive viewpoint. In the long run, limit of the ‘conceptionize’ is that it’s only an imaginative still cut taken by many perspectives of the author. This may be a violent act to deprive one’s viewpoint in the end, but we can do nothing but wishing it to be one of the enjoyment, also.
The facade of Tethys has the shape of two different mass severely inter-penetrating. This strange gesture looks like various cubes grown from potato and also like robot after transformation. It also can be seemed like transformer’s head with huge body in ground. As soon as earth attack takes action, its body may appear above the ground. A space which looks like a tentacle in second floor is designed deeply to feel like we can see the uvula. Small and large cubes attached on building’s outer wall are connected with inner space and have function regulating amount of light in. It has digestion skill , swallowing lights in daytime and spitting out in night. Their other function is parasitic on boring outer wall making various depths of shadow or giving vital lightening. Here, we are not sure if they are parasitic on wall or part of body grown from wall. Actually when erecting the building first the wall is made and protrusion is attached so it may be difficult that it is grown form the wall. I hoped it grown naturally rather than being parasitic. Width, except part of second floor, is covered by thick skin. Perfectly opaque. Probability of each floors contact is blocked. It is difficult to explain the reason logically. Just the cubes toward street has depth, maybe the architect felt need of hard wall. The reason that wall is curved is to present cubes attached more dynamic and dramatic. New creature in Chungdam-dong alley has just started its life. Concept is just a concept and always fail to build a house where we can live forever. In the end, in present state, its role and survival is more urgent problem to Tethys. I hope Tethys finally survives in Chungdam-dong alley with new energy and vitality.
작품명: 테티스 / 위치: 서울시 강남구 청담동 100-15 / 설계: 곽희수 – (주)이뎀건축사사무소 / 용도: 근린생활시설 / 대지면적: 445.20m² / 건축면적: 222.33m² / 연면적: 1,472.19m² / 규모: 지상5층, 지하2층 / 건폐율: 49.94% / 용적률: 204.19% / 구조: 철골철근콘크리트 구조 / 외부마감: 노출콘크리트 / 구조설계: 아림구조 / 시공: (주)제효 / 기계설계: ㈜선 티엔씨 / 전기설계: ㈜동양기술단 / 준공: 2007.04 / 사진: 송재영
Project: tethys / Location: 100-15, Cheongdam-dong, Gangnam-gu, Seoul, Korea / Architect: Heesoo Kwak – IDMM Architects / Use: commercial facilities / Site area: 445.20m² / Building area: 222.33m² / Gross floor area: 1,472.19m² / Building scope: B2, 5F / Building to land ratio: 49.94% / Floor area ratio: 204.19% / Structure: RC / Exterior finishing: exposed concrete / Structural engineer: ALIM / Construction: JEHYO E&C / Mechanical engineer: SUN T&C / Electric engineer: DongYang / Completion: Apr. 2007 / Photograph: Jaeyoung Song