하늘보석교회
Haneul Boseok Church; a Vertical Form and Horizontal deployment
모서리에 위치한 대지 모양을 따라 삼각형의 프레임이 강하게 시선을 사로잡는다. 프레임은 위로도 아래로도 비어 있다. 수직적으로 열린 교회는 하늘을 품고 닮아가겠다는 몸짓으로 다가오고, 수평적으로 열린 교회는 지상에서 바라보고 품어야 할 대상들을 향해 나아가는 태도로 해석된다. 충청남도 서산에서 안면도 바다를 향해 난 작은 길가에 자리하는 교회다. 교회당 자체는 소박하고 조촐하지만 활짝 열려 있는 프레임 속 마당 덕분에 지역 내 넉넉한 커뮤니티의 장이 되리라 기대하게 된다.
Located in the Buseok-Myeon of Seosan-si in the Chungcheongnam-do, the church has been called as Boseok Church. Scripture teaches us to store our boseok(or, treasures in English) in Heaven as if they were precious stones, rather than gathering treasures of gold and silver – namely, the accumulation of capital – here on earth. What this means is that we should not selfishly increase our own fortune only for ourselves and for our kin, but lead a worthy life that makes the heavens rejoice: we should store up boseok-treasures in heaven through selfless sacrifice and by sharing the most precious renamed the Haneul Boseok Church(Heavenly Gem Church) to give an architectural connotation to this meaning. Through an abstract image, the Heavenly Gem Church recovers the symbolism of buildings and the meaning of place, which were the primary elements abandoned in church architecture following the emergence of modern functionalism. These more symbolic meanings were sought out and created one by one, adding a sense of delight to the process.
하늘이 기뻐할 가치를 가진 일들로 하늘에 보화를 쌓아두라는 뜻의 하늘보석교회, 교회명에 담긴 신성한 의미가 실제로 건축 디자인을 풀어나간 주요 개념이다. 교회 건물에서 가장 눈에 띄는 볼륨인 빈 삼각형의 프레임이 그 대표적인 요소 중 하나다. 그리스도교의 핵심내용 중 하나인 성부성자성령의 삼위일체를 상징하는 삼각형 안에 푸른 하늘을 오롯이 담아내고자 한 것이다. 모서리 땅에 수직으로 솟아 있는 십자가 탑과 그 끝에서 반짝이고 있는 유리 조형의 볼륨은 하늘과 삼위일체 하나님을 열망하는 마음의 표현처럼 보인다.
예배와 기도가 이루어지는 공간은 땅을 의미하는 직사각형의 도형 안에 담아내고 있고, 그 둘레를 순환하는 복도와 브리지가 주요 동선이 되고 있다. 이 고리 모양의 동선에 타원형의 예배실을 중첩해 구성함으로써 성(聖)과 속(俗)의 영역을 분리하는 동시에 연결하고 있다.
위로 훌쩍 들어 올려져 있는 삼각형의 프레임이나 전면 유리창으로 마감된 2층 벽면 등은 이웃에 대해 시각적으로 물리적으로 담장을 두르지 않겠다는 의미로 읽힌다. 안팎의 구분 없이 주변을 향해 훤히 열려 있는 교회 안마당을 드나들면서, 또 투명한 예배공간을 오르내리면서, 자연과 이웃을 향해 절로 시선을 두게 되고 소통하게 된다. 이웃에 대한 긍휼한 관심과 자연에 대한 지속적인 애정을 가지고 더불어 살아가는 태도, 즉 하늘보화를 쌓아가는 법을 공간이 직접 가르쳐주는 셈이다.
주변 이웃과 적극적으로 관계를 맺으며 실용적이고 쾌적한 공간을 주민과 함께 나누겠다는 의지는 마당과 연접해 있는 내부 가로에도 잘 드러나 있다. 이웃하는 마을회관과 보건소의 마당과도 연계되어 있다는 점에서 그러하다. 내부 가로를 중심으로 도열하듯 배치되어 있는 식당, 카페, 세미나실 등은 공공을 향한 마음을 실천하고 있는 실질적인 공간들이다.
A Vertical Form and a Love of Heaven
The invigorating symbol, in part presented by the name Heavenly Gem Church, became the main concept for a project that was used for the interpretation of an architectural structure. First, an empty triangular volume was created within the building to frame the blud sky in order to capture the symbol of the Trinity, which signifies heaven. Moreover, the consecrated space for the lifting of prayers and worship sits within a rectangular mass that represents the earth; the circulation was stitched together using a rounded corridor that wraps around the chapel. Through the insertion of the chapel’s elliptical volume, within this ring-shaped circulation, a separation between ‘served space’ and ‘servant space’ is created, allowing circulation to effectively fulfill a connective function between the domain of the sacred and secular. The meaning of storing up treasures in heaven is not so that they can be regained in the afterlife, but a metaphoric expression of a faith that stores value in heaven by doing good deeds on earth. Lying within the empty triangular spacem the vertical steeple reaching towards the heavens and the central volume with its shimmering glass fenestration, one embraces the aforementioned symbolic value. In addition, the volume of the raised triangular-shaped exposed concrete wall not only opens towards the heavens, but simultaneously opens at the ground level, embodying the fundamental value of a church that exists for neighbours through this abstract manoeuvre.
A Horizontal Form and a Love of Neighbours
As one ascends and descends the chapel space, one’s gaze is not taken off the placid, horizontal value of nature and neighbor: devices which continuously draw the panoramic view of the vicinity into the church, placed around the building for the purpose of meditation. The architect thought that an attitude to life which displays compassion for neighbours and continued affection for nature corresponds with the establishment of the sincere values of heaven. Nobody knows whether this is just a coincidence, but the adjacent roads and even the shape of the site very much resembled a triangle, allowing a triangular void space to be placed above the triangular site. In addition, the building’s interior road which acts like a central hall that connects the neighbouring village health centre and community hall yard, allows the Heavenly Gem Church to form an active relationship with its surrounding neighbours; it is a practical and pleasant cultural space which expresses the public will and aims to be used together with the church’s community. Centred along this interior road are a cafeteria, cafe, administrative facilities, and seminar rooms, which can be enjoyed together with local people; it was not a coincidence that they were placed along this line.
작품명: 하늘보석교회 / 설계: 이은석 / 위치: 충청남도 서산시 부석면 취평리 361-2 / 용도: 종교시설 / 대지면적: 1,650.02㎡ / 건축면적: 692.63㎡ / 연면적: 1,308.33㎡ / 규모: 지상 3층 / 건폐율: 41.97% / 용적률: 79.29% / 구조: 철근콘크리트조 / 외부마감: 노출콘크리트, 스타코플렉스 / 준공: 2014년 / 사진: 남궁선